Hieronder vind je antwoorden op de meeste vragen die je wellicht hebt over CooL Bommelerwaard. Mocht jouw vraag er niet tussen staan, neem dan gerust contact op.
Als je meedoet met het programma, is het belangrijk dat je de intentie hebt om het hele programma van twee jaar te volgen en af te ronden. Het kan natuurlijk voorkomen dat jouw persoonlijke situatie zodanig verandert, dat je niet meer mee kunt doen. In overleg met je coach kun je besluiten te stoppen. Je wordt dan terugverwezen naar je huisarts. Er zullen geen kosten aan jou worden doorbelast.
Als je op een later moment opnieuw mee wilt doen (met een nieuwe groep) moet je hiervoor toestemming vragen aan je zorgverzekeraar.
CooL is geen dieetprogramma, waarbij we constant wegen of meten hoeveel je bent afgevallen. Daarom meten we alleen op een aantal vaste momenten: bij de intake, bij de tussentijdse evaluatie en aan het einde van het programma. Je tailleomvang wordt bij deze metingen ook opgenomen.
Je mag jezelf natuurlijk tussendoor wegen, maar hou daarbij in gedachten dat er ook resultaten zijn, die je niet op de weegschaal ziet! Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van bloedwaarden, het kunnen minderen met medicijnen en meer energie. Het gaat dus om meer resulaten dan alleen gewichtsverlies.
De zorgverzekeraars hebben afgesproken dat CooL volledig uit de basisverzekering vergoed mag worden, zonder dat het je eigen risico kost. Dat mag als je voldoet aan de volgende voorwaarden:
Voldoe je niet aan deze voorwaarden voor vergoeding, maar wil je toch deelnemen? Neem dan contact op voor de voorwaarden en tarieven.
In de meeste gevallen hoef je niet vooraf speciaal goedkeuring te vragen bij de zorgverzekeraar, omdat het traject vergoed wordt vanuit de basisverzekering. In 2023 zijn in samenwerking met Zorggroep Beter in Bommelerwaard contracten afgesloten met alle zorgverzekeraars.
In enkele gevallen moet je wel vooraf goedkeuring vragen bij de zorgverzekeraar:
Omdat de voorwaarden en werkwijze per zorgverzekeraar verschillen, willen we je vragen graag even persoonlijk contact op te nemen als dit speelt.
Ja, het is zeker mogelijk deel te nemen aan het CooL-programma bij CooL Bommelerwaard. Je valt dan weliswaar buiten de regio van de Zorggroep. Als gevolg hiervan kan er geen directe declaratie bij de zorgverzekeraar plaatsvinden. Daarom moet je ieder kwartaal zelf de factuur van CooL Bommelerwaard betalen. Vervolgens kun je deze dan alsnog declareren bij je eigen zorgverzekeraar.
Let op, in dit geval kan het wel betekenen dat je niet 100% vergoed krijgt van je zorgverzekeraar, omdat het traject dan niet via de contracten loopt van de Zorggroep. Dit verschilt per zorgverzekeraar en hangt ook soms af van je aanvullende verzekeringen. Neem hiervoor contact op met je eigen zorgverzekeraar.
Binnen de regio Bommelerwaard zijn alle huisartsen aangesloten bij de Zorggroep Beter in Bommelerwaard, zodat de zorgafhandeling efficiënt kan plaatsvinden. Alle verwijzingen moeten digitaal via het systeem 'VIP Live' worden doorgezet naar de leefstijlcoach. Vraag hier dus naar bij je huisarts of praktijkondersteuner. Een papieren verwijzing is niet voldoende.
Het CooL-programma bestaat uit een combinatie van individuele sessies en groepssessies. In de groepssessies wordt kennis gedeeld, worden ervaringen uitgewisseld en heb je steun aan elkaar. Dit is een grote kracht van het programma.
Vanuit de zorgverzekeraards wordt deelname aan de groepssessies verplicht gesteld, om in aanmerking te komen voor de vergoeding vanuit de basisverzekering. Het is daarom niet mogelijk om de groepsonderdelen over te slaan.
Uiteraard is het altijd mogelijk om individueel (maat)traject te starten; dit wordt dan echter niet of slechts gedeeltelijk vergoed vanuit de zorgverzekering. Neem contact op voor de mogelijkheden.
In de voorwaarden van het CooL-traject staat dat je in principe alle groepssessies moet bijwonen. Je krijgt in deze groepssessies belangrijke informatie waar je in het traject mee aan de slag gaat.
Natuurlijk kan het voorkomen dat je een keer een sessie moet missen door overmacht of andere onvoorziene omstandigheden. Om voor vergoeding in aanmerking te komen moet je minstens 80% van de groepssessies aanwezig zijn geweest. Iedere sessie wordt je aanwezigheid geregistreerd.
Je kunt alle datums voor je groepssessies vinden als je inlogt op de website en dan kijkt onder Mijn Kalender.
Om zo efficient mogelijk de juiste zorg te kunnen leveren, maken we gebruik van digitale formulieren. Zo kunnen we snel de juiste informatie vastleggen en terugvinden.
Mocht het digitaal invullen van formulieren niet werken, neem dan contact op. Dan kijken we samen wat er mogelijk is en waar we eventueel kunnen helpen met het digitaal invullen. Slechts bij hoge uitzondering is verwerking via papieren formulieren ook mogelijk.
Jouw (huis)arts ontvangt bericht over de start, voortgang en beëindiging of afronding van het programma. Tijdens de tussentijdse evaluatie en het eindgesprek bespreken we samen of je inhoudelijk iets terug wil koppelen.
Jouw (huis)arts ontvangt bericht over de start, voortgang en beëindiging of afronding van het programma. Tijdens de tussentijdse evaluatie en het eindgesprek bespreken we samen of je inhoudelijk iets terug wilt koppelen.
De zorgverzekeraar ontvangt geen inhoudelijke informatie over jouw deelname of de resultaten.
Het RIVM verzamelt geanonimiseerde informatie voor de landelijke resultaatmeting, om de effectiviteit van het CooL-programma te kunnen beoordelen.
Persoonlijke gegevens die je deelt tijdens het programma (bijv. in de vragenlijsten of tijdens gesprekken) blijven vertrouwelijk en verwerken we volgens de richtlijnen van de AVG. Lees hier de privacyverklaring.